Som en naturlig følge av at denne motoren skal slite og jobbe på tilnærmet 100% i perioder i livet sitt, forventer vi et økt behov for kjøling fremover.
I tillegg til å sørge for god friskluft-tilgang til radiatoren (kommer tilbake til det senere en gang) har vi valgt å sette inn en olje-til-luft-kjøler i tillegg. Originalt sitter det en termostat i tilknytning til oljekjøleren, men denne har vi ofret med det argument å sørge for maksimal gjennomstrømning av olje.
Oljen føres til/fra oljekjøleren gjennom en adapter (“sandwich”) mellom motorblokk og oljefilter. Det var i denne enheten termostaten stod også. Bildene under er tatt fra bilens høyre side, på fremsiden av motoren, under eksos-grenrøret. Her er “sandwichen” montert, men oljefilteret mangler.
Slangene trekkes fremover mot støtfangeren:
Selve oljekjøleren plasseres i underkant av støtfanger-bjelken, fremfor radiatoren. Her blir luft-tilgangen god gjennom åpninger i plast-fangeren som skal på.
Og til de som tidligere kommenterte rust, det er nå tatt hånd om:
Mvh
T&T
Se det ja, dette går jo riktig bra fremover. Dere ligger godt an nå. Vet om andre som har en god del å gøre de neste månedene..