På onsdag hadde vi med oss begge bilene ut til Ingve Storebø hos SBT Tuning for å få målt motoreffekt vha hans Dyno-rulle.

Polo’n har vært på denne rullen før (ca 1,5 år siden) og vi målte da 101 hk. I mellomtiden har vi “null-stilt” motoren gjennom overhaling hvor vi blant annet byttet alle lager, tetninger, stempelringer og honet opp sylindre. I tillegg er sylindertoppen, innsugs- og eksosmanifold portet for optimal gjennomstrømning av luft og eksos. Selve eksosanlegget er også byttet, og her gikk vi ned i dimensjon – fra 2,5″ til 2″.

Det er spennende å se hvilke utslag dette har gjort med effekten. På banen har vi merket en tydelig forskjell og kjørt bedre rundetider i år enn i fjor.

Ingve setter opp og tar et par drag – siste helt til turtallsperren – og Dyno’n beregner 110 hk (motorhester) og en vakker effekt- og momentkurve!. Vi er kjempefornøyd! Det betyr at innsatsen forrige vinter har gitt nesten 10% effektøkning! I forhold til vekten og reglementet i klassen kan vi nå øke effekten med 27 hk. Vinteren som kommer vil vise om vi klarer det – vi har noen planer…

Når det gjelder Fiesta’n knytter det seg stor usikkerhet til motoreffekten. Selger oppga 195 hk, noe vi allerede før kjøpet var meget skeptiske til. Med litt research på nettet fant vi at cup-reglementet bilen gikk under i Tyskland begrenset effekten til 170 hk, og det var med den informasjonen vi satset på at denne bilen ville passe inn i GT4B.

Så langt vi vet er ikke bilen utstyrt med turtallsperre, men shift-light kommer ved 7400 rpm, så vi ber Ingve om å måle effekten ut til 8000 rpm (er jo litt treg i reaksjonen innimellom). Maks effekt lander på 160 hk. Det passer perfekt i forhold til vekten på bilen, men vi er ikke helt fornøyd med hvordan kurvene ser ut. Motoren får veldig mye bensin, og det kan virke som at motorstyringen reduserer midt i turtallsregisteret (pga deteksjon av tenningsbank?). Dette må vi se nærmere på etter hvert.

Tusen takk til Ingve for god hjelp denne kvelden, og hvis det er noen som ønsker å sjekke hva som “bor” under panseret på sin egen bil, så ta kontakt med SBT Tuning på post@sbt-tuning.no og book en time!

Det var også en annen bil på møllen denne kvelden – litt nyere og litt mer motor enn både Polo og Fiesta til sammen:

Audi TT RS…

Mvh

T&T