Planen er å teste Fiesta’n under den siste RacingNM-helgen på Rudskogen 14-15 september, men før det er det en del ting som må gjøres for å få bilen “race ready”.

For det første er vi avhengig av å få bilen godkjent i teknisk årskontroll – dette danner grunnlaget for å få vognlisens på plass. Uten vognlisens er det ikke snakk om å slippe til på banen…
Årskontrollen skal sørge for at sikkerhetsutstyr er på stell og at bilen er i forsvarlig stand og ihht teknisk regelverk. Stort sett er bilen OK, da den hadde norsk lisens i 2009, men setet og selene er utgått på dato. Vi har derfor bestilt nytt sete og seler fra Akre SportSupport. Vi har valgt å kjøpe det samme setet som i Polo’n, nemlig Sparco Corsa:
Etter anbefaling fra Akre valgte vi 6-punkts-seler fra Schroth som er tilpasset HANS (med smalere skulder-seler, slik at de passer inn i sporene i HANS’n):
Forventer å få dette montert i bilen ila august, og da er vi klare for årskontroll og lisens-søknad i god tid før racing-helgen.

I tillegg har vi benyttet det fine været til å gå gjennom bilens ulike systemer, deriblant bremser. Total sett ønsker vi å bytte både skiver og klosser fremme (originale Ford Mondeo ventilerte skiver og EBC Yellostuff klosser) samt klosser bak og bremsevæske i hele systemet. Bakbremsene er Ford Focus bremser og vi har valgt å gå for original kvalitet på disse klossene. Dette med bakgrunn i vår erfaring at bakbremsene ikke får så stor påkjenning at varmeutviklingen skulle kreve noe høyere kvalitet.

Vi har fått nye klosser til bakbrems, så de har vi fått skiftet. Yellowstuffklosser kommer fra England etterhvert, så det der fremme får vente litt.
Da vi kjøpte bilen stod det yellowstuff-klosser på bakbremsene. Tydeligvis er det ikke de riktige klossene, for disse var tydelig modifisert vha vinkelsliper. Klossene var fortsatt for store – for “høye” – slik at de dekket mer enn friksjons-sonen på skivene. De hadde dermed slitt på seg en betydelig slitekant i den enden nærmest navet. Se sammenligningen mellom nye originale klosser og de som stod på bilen ved kjøp smiley

Vi får håpe vi oppdager alle slike “amatør-løsninger” som er gjort på bilen før vi tar oss ut på Rudskogen i september…

Samtidig med bytte av bremseklosser oppdaget vi også en annen ting vi reagerte på. Bakhjulene er shimset ut for å øke camber- og toe-out-vinkler. Dette er gjort i tillegg til spacer som er montert for å øke sporvidden.

Bildet viser spacer og shims sett på skrå forover/oppover:
Her sees det fra motsatt side:
Det er brukt tynne shims (små skiver rundt boltene) for å øke avstanden nede og fremme, slik at camber og toe-out øker. Dette resulterer i at spaceren mister kontakt med bakrammen på mesteparten av arealet, ergo vil friksjonskreftene som skal holde dette på plass bli betydelig redusert. Boltene vil derfor kunne oppleve en ekstrem økning i skjær-krefter under stor belastning – noe de slett ikke er konstruert for å tåle! Vi kommer til å fjerne disse skivene slik at vi oppnår en stor og god kontaktflate mellom spacer og bakramme igjen, slik som det er tenkt. Deretter må vi forsøke å få tak i skikkelige camber-shims som dekker hele kontaktflaten og som samtidig sørger for de ønskede vinkler. Det er ingen ønskesituasjon å plutselig kjøre 3-hjuling på vei gjennom “Angst-kurven” på Rudskogen i godt over 100 km/t…

Mvh
T&T