Vi har endelig fått på plass stort sett alt verktøy og utstyr etter flyttingen vår i høst. De første timene i verkstedet på lørdag går med til å rydde og sortere verktøy og deler samt legge opp arbeidsluft fra kompressoren på utsiden. Nå har vi en praktisk “arbeidskrok” ved arbeidsbenken med lett tilgang på trykkluft, sveiseapparat og håndverktøy.

Som tidligere omtalt, krever regelverket en hovedstrømsbryter lett tilgjengelig for føreren. Denne har vi satt i midten av dashbordet, og planen er å montere batteriet i kupéen – på passasjersiden. Dette gir en god plassering av vekt; lavt og mellom hjulaksene.

Det er et krav at hovedstrømsbryteren skal kutte spenningstilgangen til alle systemer i hele bilen. Dette betyr at vi må bygge den inn mellom batteriet og den originale fordelingen/sikringsboksen som vanligvis står montert direkte på batteriet når dette er montert fremme under panseret. Den originale fordelingen ser slik ut, og forgrener spenning til startmotor, el-nett samt tar inn ladestrøm fra dynamo.

På bildet over sees to 30 amp og en 20 amp sikring til el-nettet, samt en 80 og en 110 amp til startmotor og ladestrøm fra dynamo. Det blekket som stikker ut mot høyre er det som er igjen av den originale tilkoblingen til batteriet. Her kommer vi til å koble til tilførselkabelen fra batt/hovedstrømsbryter. Det er også borret hull i plasthuset for to M6 monteringsbolter. Disse er isolert fra de strømførende delene.

Planen er å montere sikringsboksen sammen med en Powerblock strømfordeler på en brakett like bakom venstre hovedlykt. På bildet kan en se kablene som er trukket frem; den røde kommer fra batteriet/hovedstrømsbryteren og den lyse er spenning til startmotoren.

Vi lager en brakett av aluminium, hvor den originale boksen monteres på den ene siden og Powerblock’en på den andre. Hele stasen settes fast med to M6 gjennomgående bolter. Ferdig montert ser det slik ut:

Powerblock’en er en dobbel utgave, så vi har koblet de to fordelingene sammen med en lask (“hesteskoen” like under pluggen til el-nettet). Det er flere ledige utganger, så vi har mulighet til å koble til flere forbrukere hvis det skulle bli nødvendig senere.

Som tidligere nevnt, så skal batteriet monteres inne i kupéen. Da sier reglementet at det skal være montert inne i en kasse, samt stå skikkelig fast. Det er jo i høyeste grad også i vår interesse – skulle vi være så uheldig å krasje eller havne på taket med bilen, ønsker vi ikke under noen omstendigheter å ha et “løpsk” batteri på flere kilo (og fylt med syre!) rundt i kupéen. Kravet er at batteriet skal sitte i en ramme, montert med min 2 stk M8 bolter. Vi har laget en ramme av stål i bunn som batteriet skal stå i. Denne er festet med 4 stk M8 gjennomgående bolter til gulvet med to saftige stålplater (mye større enn de påkrevde 20 kvadratcentimetrene) på undersiden. De 4 M8 boltene er skrudd inn i bunnrammen og sveiset:

Over batteriet kommer et beslag i aluminium som holder batteriet på plass. Alle deler er nå ferdige og lakkert, klare for montering:

Til slutt en liten “teaser” – vi har bestilt Flowtech manifold og Flowmaster luftinntak fra Tyskland. Dette skal redusere “pustemotstanden” til motoren og dermed øke effekten. Mer om dette kommer senere – vi forventer leveransen i slutten av måneden…

Mvh

T&T