BENSINPUMPESTYRING
Vi er blitt sterkt oppfordret av kontrollanten fra NBF å legge inn en forrigling mellom oljetrykksmåleren på motoren og bensinpumpen med en funksjon som stanser bensinpumpen idet motoren mister oljetrykket. Det er jo både en sikkerhetsfunksjon for bil og fører samt en beskyttelse for motoren i denne funksjonen.
Vi har løste dette ved to standard relé (normalt åpne – NO), en trykkbryter, en vippebryter og motorens standard oljetrykksbryter.
Oljetrykksbryteren legger sin kontakt til gods (“jord”) når den blir utsatt for oljetrykk. Dersom oljetrykket forsvinner, bryter den kontakten til gods. Vi har derfor koblet relé A slik at det trekker til (legger inn) når oljetrykksbryteren legger inn. Dette reléet setter da batterispenning på bensinpumpereléet (relé B) som trekker til og kobler batterispenning på bensinpumpen som da starter. For å kunne starte motoren (den har som kjent ikke oljetrykk når den er stoppet) må bensinpumpen kunne startes uten oljetrykk. Dette har vi løst ved å koble en trykkbryter (returnert med fjær – NO) i parallell med relé A slik at når den trykkes inn vil den “by-passe” reléet og starte bensinpumpen. Pumpen vil stoppe hvis bryteren slippes og det ikke finnes oljetrykk. Hele kretsen er styrt av en vippebryter (bensinpumpe-bryteren) og beskyttet av en sikring.
Bildet viser baksiden av bryterpanelet vårt – her kobles inn trykkbryter og vippebryter som beskrevet over.
INNSUGSFILTER
Sammen med Flowtech manifolden (beskrevet i en tidligere post) kjøpte vi også et Flowmaster luftfilter med hus og slange frem til spjeldhuset.
Den medfølgende slangen ble raskt kassert, da dette var en simpel “belg-slange” som med sin ruglete innvendige overflate ville skape alt annet enn den laminære luftstrømmen vi er på jakt etter. Vi setter inn glatte silikonslanger i stedet. Men først må filterhuset på plass, helst et sted hvor det har god tilgang på frisk, kald luft, kan lett la seg åpne for rengjøring av filter og samtidig ikke kommer i konflikt med andre komponenter under panseret. Det var ikke bare lett å finne plassen som passet perfekt, og det ble derfor litt modifisering i fronten for å få det til.
Bildet under viser filterhus med vaskbart filter og lokk:
Ved å fjerne litt av plast-rammen fremme hvor den gamle panserlåsen var – over radiatoren, skaper vi nok plass til å sette inn filterhuset, og vi sørger samtidig for at frisk, kald luft vil strømme inn gjennom grillen og inn i luftinntaket. Plasseringen ble slik til slutt – neste steg blir å sette innsugsslange mellom filterhus og spjeldhus, samt koble veivhusventilasjonen inn på filterhuset slik at vi ikke behøver å installere catch-tank.
I neste uke kommer kontrollanten fra NBF for å godkjenne bilen for lisens-søknaden – følg med for oppdateringer!
Mvh
T&T