Glassfiber er vel kanskje ikke akkurat et nytt og revolusjonerende materiale, men i Marshall Motorsport har vi enda ikke gjort oss så veldig kjent med det lette og sterke stoffet. Vi har derfor gjort et lite forsøk med en enkelt del; bytte ut stål med glassfiber.
Bildet under viser en del av batterikassen. Den er laget av tynnplate (stål) med innvendig isolasjon og pakning. Vekten viser godt og vel 1,7 kg!
Stål-lokket pakkes i plastfolie med tanke på å bruke det som støpeform for et nytt lokk i glassfiber. Deretter klippes til 2 stk “chopped” glasssfiberduk (300 g/kvm) med 2-3 cm overmål.
Ca 250 gram polyester legges utenpå plastfolien sammen med de to 300-dukene.
Etter ca 1 time kan overmålet enkelt skjæres av med tapetkniv. Nå kan natten sørge for god herding før formen skal skilles fra produktet. Det svarte feltet langs hjørnene er etter tusj-markering på fiberduken.
Etter en del overtalelse og et par gode tenger skilles form og produkt:
Da er det sannhetens øyeblikk; hva ble vektbesparelsen? Glassfiber-lokket legges på vekten sammen med pakningene den må ha mot batterikassen. Vekten viser at besparelsen ved å gå fra stål til glassfiber er hele 74% = 1293 gram!
Vi har flere ideer til bruk av glassfiber, men det får vi komme tilbake til etter hvert…
T&T
Hei! Takk for det! – kjekt at du følger med og leser! Ja, jeg måtte selv regne over et par ganger før jeg ble fortrolig med at jeg var inne på det rette tallet. Det ble mye mer enn jeg hadde trodd! Nå er det nok ikke alle deler som kan lages i glassfiber som nødvendigvis vil gi samme %-vise vektbesparelse, men bruk av alternative materialer vil gi oss mindre “død-vekt” å dra på rundt banen…
Mvh T
Beklager trodde nye lokket veide 1293g. sorry 🙂 for skylde på at det er sent på kveld :-).
Flott side dere har og mye info. Ser at dere har det kjekt og trives med kjøring og tuning. Litt skeptisk til utregningen på vektreduksjonen på hele 74 prosent 😉 uten å ha regnet på det tror jeg det er nærmere 26% vektreduksjon på lokket. Lykke til i 2014!