Mandag 16.sept 2013

Vi er på vei vestover Hardangervidda og ute laver snøen ned.
Racing-sesongen 2013 er over og vinteren kan komme.

Vi har planer for vinteren – og for neste sesong. Vi trenger
mer motor, mer skyv i de rette partiene. I svingene sitter Polo’n som et skudd,
og vi har i helgen opplevd å kjøre forbi biler i klassen over oss – i
yttersving!

Siste NM-runde ble i helgen avholdt på Vålerbanen. Det ble
vår tredje løpshelg, og resultatet ble akkurat den gjennomføringen vi håpet på!

Det har ikke vært så store forberedelser til denne
racing-helgen som sist da vi måtte utbedre en del karosseriskader etter
rundvelten på Våler i mai. Vi har skiftet oljemerke – LiquiMolly sponser oss
med olje – og gjort noen endringer på hjulstillinger og set-up. Etter tips fra
andre førere har vi endret oppsettet fremme til 1 grad toe out. Camber beholder
vi slik vi erfarte det var best på forrige trening. I tillegg har vi byttet ut en utslitt bærekule
på høyre side fremme. Med bakgrunn i ønske om bedre forhold mellom vekt og
effekt har vi fått lettet bilen noe før avreise. Vi vet at vi har god margin
ned til minimumsvekten, så vi har nå byttet ut glasset i alle ruter til Lexan
Polykarbonat – med unntak av frontrute som er original laminert glass. Bakluken
er også slanket ned en god del vha vinkelkutter.

Vi reiste østover torsdag like etter jobb og ankom Støa
Camping, Braskereidfoss, rundt midnatt. Det er spenning og forventning å spore
blant «besetningen» og ila turen over fjellet defineres målet for helgen; fullføre
3 finaler og slå vår tidligere bestetid fra i mai. Vi vil gjerne komme under
1:10.0 i rundetid.

Tidlig oppe fredag morgen og kjører inn i depot-området
allerede klokken 07. Vi får plass sammen med Rune som er kommet med sin Renault
Clio V6 og rigger opp depotet vårt. Klokken 11 har vi sjekket inn og
gjennomført teknisk kontroll også. Ingen kommentarer på det tekniske,
støymålingen ble 90 dB og vekten er 944kg inkludert fører og full tank.

Banen åpner kl 13 og vi er blant de første bilene utpå. Hele
fredag er satt av til trening med ca 10 minutters pass. Vi starter på
treningsdekkene våre, Silverstone FTZ slicksdekk, og åpner med noen rolige
runder. I andre heat får vi litt bremsetrøbbel i sving 7 når pedalen når gulvet
uten særlig bremseeffekt. Etter et kort stopp i depot hvor vi får luftet
bremsene er vi i gang med tredje treningspass. Farten og motet har økt, og i
S-sjikanen kommer venstre hjulet litt langt ut på kerbs’n med punktering som
resultat. Inne i depotet igjen bytter vi til løpsdekkene da vi ikke har tatt
med oss reserve slicksdekk.

Nytt treningspass. Bilen kjennes bra, men temperaturen på
fordekkene kryper noe høyt med det høyre som varmest på 83 grader. Vi tar en
prat med André Falkenhaug og får tips om å redusere toe out til ca 1/3 av det
vi har. Vi får 2 treningspass til etter denne justeringen, og rundetidene
kryper ned mot 1:10.6. Det er fortsatt ikke raskere enn sist vi var her –
kommer vi til å klare å presse oss under 1:10.0 ?

Kvelden går med til å skifte olje og preparere dekk. Vi
skraper dekkene for «brukt» gummi slik at grepet skal være optimalt i morgen på
tidskvalifiseringen.

Vår gode nabo, Rune, tilbyr oss å sove i lastebilen hans, så
da slipper vi å slå opp telt for natten.

Lørdag kommer med overskyet, men tørt vær. Idet vi lufter
bremsene oppdager vi at høyre bærekule har forskjøvet seg noe og låseringen har
hoppet av. Det blir en rask reparasjon før warm-up klokken 09.

En time etter warm-up avholdes førermøtet, og i mellomtiden
oppdager Marshall at bærekulen igjen har flyttet på seg. Allerede idet Thomas
er tilbake fra førermøtet er låseringen til bærekulen sveiset fast og alt er
montert igjen. Alt er klart for tidskvalifisering!

Kvalifisering er ett heat på 15 minutt som kjøres i samme
klasseinndeling som selve løpene. I vårt heat er det relativt stor forskjell på
raskeste og seneste klasse når GT3, GT4 og debutantklasen GT4B kjører sammen. I
vår klasse konkurrerer vi mot en Chrysler Neon som gjorde det veldig bra på
Rudskogen sist og en Ford Escort som vi ikke har kjørt mot før. På tross av at
vi blir tatt igjen med noen runder av de raskeste bilene i GT3 får vi kjørt
mange runder uten trafikk og finner en god rytme og flyt. Rundetidene kryper
nedover, og Crew Chiefen jubler i pit lane når det ender på 1:09.412 – ny team
beste rundetid på Vålerbanen! i startrekkefølgen blir vi da liggende som andre
GT4B-bil foran Escort’n og faktisk også med en GT4 bil bak oss. Den raskeste
GT4B-bilen ligger 3 plasser foran oss da han kjører et par sekund raskere per
runde.

Det er en ryddig og god start på finale 1 og vi får lenge
kjempet med to av bilene i klassen over oss. Føreren av en Audi 80 får nyte
synet av den gule hekken vår et par runder etter at vi klarer å passere i
yttersving i den samme svingen vi kjørte ut og rullet i mai. Han klarer å
presse seg forbi oss igjen på langstrekket langs pit lane, men ikke lenge etter
er vi i hekken på en BMW i GT4-klassen. I inngangen til sving 4 bremser vi oss
inn på BMW’n og passerer ham på innsiden. Vi holder ham bak en runde før han
smetter seg forbi igjen. Vi er flere ganger oppe og presser ham, men han har
større krefter å bruke på langstrekkene, så vi blir liggende bak. Resultatet
etter 10 runder blir 2.plass i klassen, en euforisk fører høy på kroppens eget
speed og en overlykkelig Crew Chief Marshall!

Det er stor stas å gå på pallen og ta imot pokalen på
premieutdelingen lørdag kveld, men vi samler oss raskt omkring arbeidsoppgavene
igjen; bilen må klargjøres for de to siste løpene neste dag.

Natt til søndag regner det mye på Våler, og værmeldingen for
dagen er høyst usikre. De fleste team og førere stirrer undrende opp i skylaget
og vurderer hvilke dekk de skal velge, men for oss spiller det liten rolle.
Enhetsdekket i klassen vår kan kjøres på både vått og tørt føre.

Warm up kjøres mellom klokken 10 og 11 og friksjonen er
skiftende ute på banen. Noen steder er våtere og glattere enn andre.

Banen er stengt mellom kl 11 og 13 pga helligdagsfred, så da
har vi god tid til å ta imot foreldrene til Marshall som er kommet fra
Krokstadelva for å være publikum i dag. Etter en god lunsj i kafeteriaen rusler
de rundt i depot; tar inn atmosfæren og utforsker biler. Det er mange løp i de
ulike klassene hele dagen, så de får oppleve ulike typer racing. Vi synes det
er veldig gøy å få «heia-gjeng» på tribunen når vi skal kjøre!

Etter helligdagsfreden er det klart for finale 2. Vi får en
god start og er helt oppe på siden av lederbilen i klassen vår. Dessverre blir
det vel trangt i de første svingene og vi detter bakover i feltet. Vi holder
god kontakt med den samme BMW’n gjennom første runde, men i sving 1 i runde 2
blir iveren større enn friksjonen på bakhjulene og det blir full stopp på tvers
av banen. Vi klarer ikke å kjøre inn igjen det tapte og avslutter på samme
plassering som i finale 1. Vi er godt fornøyd, for vi har flere gode rundetider
i nærheten av vår beste tid fra kvalifiseringen.

Hittil i helgen har det gått med ca 40 liter bensin, så det
er på tide å fylle en liten skvett før siste finalen. Det finregnes litt på
forbruk og antall runder, så vi fyller ikke mer enn vi føler vi må ha.

Finalene går slag i slag utover dagen, og etter at Historisk
Racing (veteranbiler), Corsa Italiana (italienske biler) og Formel Basic har
kjørt sine runder, er det tid for vår siste finale for sesongen. Vi starter som
siste bil, da Ford Escort’n i klassen vår ikke stiller pga tekniske problemer.
Vi smetter forbi den blå BMW’n i starten, men han kommer raskt tilbake og
passerer oss i sving 3. Vi fullfører finalen og får med det vår tredje 2.plass
og totalt 3.plass i NorgesCupen!

Vi er kjempefornøyd med sesong-avslutningen – spesielt i lys
av den dramatiske debuten vi opplevde på Våler i mai. Vi har sprengt flere
grenser i helgen, blant annet ny team-beste rundetid og max speed på 151,7
km/t!

Før premieutdeling får vi pakket ned alt utstyret og lastet
Polo’n på hengeren. Det er bare å ta i mot pokalene, heder og ære og sette seg
bak rattet på Caravellen. Regnet øser ned idet vi starter på hjemreisen. Første
etappe går til Krokstadelva hvor gryteretten står og putrer og venter på oss.

Med høsten og vinteren kommer ønsket om å forbedre bilen –
vi trenger som sagt mer kraft, og nå blir fokuset å finne ut av hvordan; bygge
om eller kjøpe ny motor? Følg med på våre Nyhetssider utover høsten, så får vi
se hva som skjer…

T&T