Arbeidet med motoren er langt fra over, og nå skriver vi 2014 allerede. Vi må legge oss litt i selen fremover – sesongen kommer fort!

Toppen er ferdig portet nå og stemplene er rengjort:

Legg merke til at vi har glassblåst stempelskjørtene (fra oljeskrapering og ned). Disse motorene “sliter” litt med skjørtebank (= stempelet vrir seg litt i sylinderen og skjørtet skraper borti sylinderveggen), og vi vil forsøke å bli kvitt dette problemet ved å skape en overflate på skjørtene hvor oljen henger bedre. Tanken er at denne oljen da vil skape en hydrodynamisk oljefilm som fungerer som en pute mellom sylinderforing og stempelskjørt.

Sylindrene er også honet. Som bildet viser hadde sylindrene en “glasset” overflate med spor etter tæringer (vi antar motoren har stått med kjølevann i sylindrene over lengre tid en gang i sitt forrige liv som gate-sliter). Denne glatte, harde overflaten gir dårlig heft for smøreoljen, og ujevnhetene som kommer fra tæringene vil kunne gi gjennomslag hvor forbrenningsgasser lekker forbi stempelringene og ned i veivrommet. Dette gir ikke bare lavere effekt, men kan også skade motoren. Slik såg sylinder 4 ut før honing:

Vi starter med grove honesteiner (nr 120) for å “rive opp” overflaten. Her har vi bare tatt 7-8 drag over sylinderen, men det er allerede tydelig forskjell (bildet er fra samme sylinder, samme sted). Som honeolje bruker vi 50-50 ATF-olje (automatgirkasse-olje) og vanlig motorolje.
Deretter går vi over til fine steiner (tror de er 1200). Nå honer vi 4-5 omganger á 10-15 drag. Bruker rikelig med honeolje og rengjør med 5-56 mellom hver omgang. Resultatet ser slik ut:
Her er sylinderen rengjort med bremserens. Den blir satt inn med motorolje for preservering og nå går blokken sammen med toppen til Auto23 for plansliping.

Vi har gjort litt med bilen også. Bak er karosseri-kitt fjernet og vi har fått lagt på litt lakk. Fremme under panseret er det lakkert og bremsesylindre er klargjort for montering.
Det blir flere detaljer fra motor bygging om en stund – vi skal redusere vekt på roterende deler og vi venter i spenning på nye Cat-cams fra Mobeck Tekniske!

Mvh
T