Første steg i overhalingen av motoren er naturligvis å plukke den fra hverandre. Dette er en spennende jobb, da en aldri vet hva som skjuler seg “under skallet”…
En motorbukk som vist på bildet er gull verdt når en skal gjøre en slik jobb som dette.
Kamaksler og kamdrev ser bra ut – ingen alvorlig skade eller slitasje på kammene.

I sylindrene får vi oss imidlertid en liten overraskelse; det er tydelige tæringer i sylinderveggene på samtlige sylindre. Dette har mulig ført til en reduksjon i kompresjonen. Vi skal forsøke å hone opp sylindrene, men det kan hende at dette må bores opp til “oversize” stempler.
Vi er også litt usikre på om stemplene er utslitte (for store stempelring-spor), så det kan hende de må byttes ut uansett.
Alt i alt ser ikke motoren ut til å ha tatt skade av å bli “godt brukt” (= for åpent gasspjeld) de siste månedene.

Til slutt et oversiktsbildet av motorens deler – et vakkert skue for en maskinist!

Mvh
T&T